Georges Duboeuf - Fleurie

Georges Duboeuf er en af de mest kendte vinhandlere i Frankrig. Hans virksomhed er især kendt for sin produktion og popularisering af Beaujolais vine, og derfor bliver Duboeuf kaldt "le roi du Beaujolais" (Kongen af Beaujolais) og nogen gange "pape du Beaujolais" (Paven af Beajolais).
Duboeuf producere mere end 2,5 millioner flasker årligt og hans etiketter er letgenkendelige fordi de ofte har farverige blomster på.
Vinen er en Fleurie appellation og er derfor en Cru du Beaujolais. Flasken er enkel og simpel, med lidt "Duboeuf blomster" på etiketten. Vinen var i denne uge på tilbud i Føtex til 59 kr. hvor den normalt koster 99 kr. Dette er dog ikke første gang den er på tilbud, hvor jeg selv op til flere gange har givet 50 kr, kan jeg endda se på Vivino.dk, at nogen påstår de har givet helt ned til 39 kr.

Hvad er vinen så værd?
Vinen er mild, letdrikkelig og derfor kan jeg faktisk godt lide den, især hvis jeg vil have en simpel "hverdagsvin". Den er en anelse krydret og har en god frugtsmag. Jeg syntes også det kan være en fordel, at serverer den let afkølet.

Vinen er fornuftig til tilbudsprisen 59 kr. Men jeg syntes 99 kr. er lidt i overkanten, hvor man er helt oppe i et andet prisniveau og jeg sagtens kan finde en bedre flaske til prisen.

Det undrer mig tit hvorfor supermarkeder kan sætte en vin på tilbud til 40-60 % i forhold til deres normalpris, med vores dyre afgifter mv. Måske burde vinen faktisk kun koste lidt mere end tilbudsprisen?

____________________________________
Forretning: Føtex
Pris: 59 kr. (Normalpris 99 kr.)
Vivino karakter: 3,1
Producent: Georges Duboeuf
Årgang: 2010
Drue: Gamay
Type: Rødvin
Alkohol: 13 %
Karakter: ***
 

Til tilbudsprisen får vinen derfor tre ud af fem stjerner, fordi det er en fint køb til prisen.
Men vent til den er på tilbud til de 50 kr, som den er et par gange om året.

Læs omkring Beaujolais og Fleurie her på siden og se evt. Georges Duboeuf hjemmeside og læs lidt omkring deres forskellige vine, som også sælges andre steder i landet.









0 kommentarer :

Send en kommentar

 

Vinanmeldelser

Ønsker du, at din vin skal anmeldes, så besøg linket og læs hvordan. Skal din vin anmeldes?

Om siden

Bourgogne vinblog er en side som fokuserer på det traditionelle og unikke vinområde Bourgogne. Formålet er, at skabe den bedste danske side omkring vinene fra området. På siden kan du læse detaljeret om bl.a. områderne, appellationssystemet og meget mere. Jeg laver løbende anmeldelser, hvor der bliver lagt fokus på forbrugervenlige detaljer.