Domaine Francois Gerbet - Bourgogne Hautes Côtes de Nuits 2009


I sommers besøgte jeg Vosne-Romanée. Den lille by der er verdenskendt for sine fantastiske Pinot Noir vine. Kommunen hvor der bliver dyrket den absolut dyreste Bourgogne-vin, nemlig Romanée Conti, der også anses som verdens dyreste vine. (Læs mere om Vosne Romanée og Romanée Conti her.)

Byen er charmerende og har en meget klassisk Bourgogne stil, men selvom jeg kom midt på dagen var byen stille, faktisk nærmest tom. En sjov fornemmelse, når man står i byen som er centrum for toppen af verdenseliten.

Jeg valgte at besøge Domaine Francois Gerbet. En meget lille og hyggelig butik, som lige passede mig. Det var også en interessant smagning, for det var den første vinbonde jeg har besøgt, hvor jeg faktisk skulle betale for, at smage en af deres vine. Det sagde en del om både prisen og kvaliteten af området.


Billede lånt af Bourgogne-wines.com
 
Den anmeldte vin er en Hautes Côtes de Nuits fra den skønne årgang, 2009. Den kostede 9,5 euro (Anslået dansk pris 150 kr.) og er derfor ikke blandt de dyre vine fra Francois Gerbet, men i en priskategori hvor de fleste kan være med.

Den bliver dyrket på toppen af markerne i Nuits-Saint-Georges, hvor jorden er en blanding af ler og kalksten. Druerne bliver høstet mekanisk og ligger på egetønder i ét år, før de tappes på flaske. Vinen har en klar rød farve og udståler friskhed. Den har en duft af røde bær, mens smagen er præget af lethed og friskhed. Et simpelt glas, men i den gode ende. Den er meget klassisk og har ikke de personlige karaktertræk, som jeg nogen gange kan blive lidt træt af.

Den skal derfor have fire ud af fem!




________________________________

Forretning: Francois Gerbet
Pris: 9,5 Euro (Anslået dansk pris 150 kr.)
Vivino karakter: 3,9
Producent: Domaine Francois Gerbet - Marie-Andree Et Chantal Gerbet
Hjemmeside: http://www.vins-gerbet.com/
Årgang: 2009
Drue: Pinot Noir
Type: Rødvin
Alkohol: 12,5 %
Karakter: ****
 

0 kommentarer :

Send en kommentar

 

Vinanmeldelser

Ønsker du, at din vin skal anmeldes, så besøg linket og læs hvordan. Skal din vin anmeldes?

Om siden

Bourgogne vinblog er en side som fokuserer på det traditionelle og unikke vinområde Bourgogne. Formålet er, at skabe den bedste danske side omkring vinene fra området. På siden kan du læse detaljeret om bl.a. områderne, appellationssystemet og meget mere. Jeg laver løbende anmeldelser, hvor der bliver lagt fokus på forbrugervenlige detaljer.